Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindikator.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben

Evangélisták

Trunk Tamás, Dablty
Z generációs tanácsadó, konferenciák előadója, youtuber
"a mi generációnk a termékeknek már nem piacot, hanem közösséget épít"
Balogh Barbara
Balogh Barbara
Marketing and Trade Marketing Director
@The HEINEKEN Company

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing egy összetett szakma, amihez nem csak átfogó üzleti, piac és termék ismeret szükséges de egyfajta kreativitás és a fogyasztók és szokásaik ismerete. Egy jó marketinges kicsit olyan mint egy jó barát aki tud rólad mindent és olyan terméket vagy szolgáltatást tud ajnálani, bemutatni ami releváns és olyan értéket képvisel az adott fogyasztó számára amivel azonosulni is tud. Mindemellett nem csak öncélú reklámról szól hanem céllal bír és értéket teremt nem csak a fogyasztó de a gazdaság, és a környezet számára is, és ezt tudatosan építi.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Hozzáadott értéket teremt és ezzel olyan fogyasztási szokásokat alkalmakat teremt meg amik akár korábban nem is léteztek, ezzel akár pozitív hatást igy gyakorolva a gazdaságra vagy akár a környezetre egy sokkal tudatosabb és fenntartható fogyasztói társadalmat építve. És ebben a fenntarthatóbb környezetben a vállalatok és ezen keresztül a gazdaság is hosszútávú fenntartható növekedésre számíthat.

Bánhegyi Zsófia
Bánhegyi Zsófia
Marketing és Kommunikációs Igazgató
@ Szerencsejáték Zrt.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing fogalmát a tankönyvek sokfélkeképpen definiálják, de véleményem szerint a különböző fogalmakat a terület térnyerése évről-évre felülírja. A marketing alapvetően biztosítja az ügyfél érdeklődését, kapcsolódását a szolgáltatásunk, termékünk iránt, egyben elköteleződést alakít ki márkánkkal. Azonban mára az üzleti folyamatok minden szakaszában megjelenik a termékfejlesztéstől a diszrtibúción keresztül akár az adaton alapuló visszacélzásig, így hozzáadott értéke egyre meghatározóbbá válik a vállalati értékteremtésben.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A gazdasági válságok mindig az ügyfél attitűd változását hozzák magukkal, a célcsoportok viselkedése kiszámíthatalanná, bizonytalanná válhat, a fogyasztás visszaesik. A marketing felhajtóerő lehet ezekben az időkben, hogy a kínálat és kereslet újra egymásra találjon, akár némileg módosult értékek és üzenetek mentén. A koronavírusjárvány alatt a marketing nemcsak a gazdasági visszaépülés egyik eszköze, hanem a felelős, etikus normák újraerősödésének egyik motorja is az üzleti világban.

Bay Áron
Bay Áron
CEO, Head of PPC&Data
@ Exact Match

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

Számomra a marketing azt jelenti, hogy etikusan, korrekt módon hogyan tudok egy terméket vagy egy szolgáltatást megismertetni azzal a célközönséggel, akinek érdekes lehet, és nem utolsósorban megoldást nyújt egy szükségletére.

Akkor gondolunk jól a marketingre, ha észrevesszük azt az átalakulást, ami éppen zajlik körülötte, - annak minden előnyével és hátrányával együtt. A jó marketing mögött mindig van egy történet. Szorosan összefonódik a kommunikációval, a cég üzenetével, arculatával, a vásárlók véleményével, a márka arcaival és az azt népszerűsítő influencerekkel. De marketing az is, amikor egy élelmiszer házhoz szállító cég futára tiszta öltözetben érkezik, kedvesen bánik az ügyféllel, mert Ő is az adott márka egyik arca. Egy szép, használható weboldal, igényes, a felületekhez igazított online hirdetés, ami nem túl sok és nem ígér többet, mint amennyit valóban tud teljesíteni - számomra az a jó digitális marketing. Szerintem akkor gondolunk jól a marketingre, ha egészében, egységként tekintünk rá.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

"Békeidőben" hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy a marketing mennyire fontos. Ráadásul a marketingre nagyon gyakran költségként tekintünk, miközben a megfelelő eszközök használatával sokkal inkább egy megtérülő befektetésként kellene felfogni azt. Természetesen nem lehet minden egyes aktivitás hatását számokban mérni, hiszen ha az emberek szeretik a márkánkat, azt nagyon nehezen lehet számszerűsíteni - még akkor is, ha sokszor like-okkal és követőszámokkal, facebook poszt reakciókkal vagy a weboldalunk oldalletöltési adataival erre kísérletet is teszünk. Amennyiben van marketing stratégiánk, amihez reális és mérhető célokat társítunk, majd azt lebontjuk taktikai lépésekre és ezt igazítjuk az aktuális piaci igényekhez, azzal nem csak a saját vállalkozásunkat vihetjük sikerre, hanem más cégek számára is példát mutathatunk. Ha mi jók vagyunk, a konkurensek kénytelenek felvenni a versenyt: ezáltal pedig nemcsak a minőség növelhető és a teljesítmény javítható , de a mikroszintű eredmények idővel a makrogazdaságra is hatást tudnak gyakorolni.

Bódi Krisztina
Bódi Krisztina
ügyvezető, tulajdonos
@ Marketing Art @ menteshelyek.hu

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing életforma, egy szemlélet, ami a génjeinkben van. Körülöttünk minden marketing: áthatja a mindennapokat, ott is jelen van, ahol nem is gondoljuk, ezzel a tevékenységeink során mindig tisztában kell lennünk. Hatással tudunk lenni a világra általa, és részesei lehetünk a jövő formálásának; mindez ugyanakkor nagy felelősséget is jelent. A megfelelő eszközök használata a megfelelő időben művészet, a sablonok itt nem működnek. Akkor gondolunk jól a marketingre, ha tudjuk, hogy szükségünk van rá, ott van a mindennapi döntéseinkben, áthatja a mikro- és makrokörnyezetünket egyaránt.
 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Minden vállalkozás napi tevékenységének része a marketing, csak gyakran nem nevesítik - ezért nem minden esetben használják ki az abban rejlő erőt, annak ellenére, hogy nélkülözhetetlen a céljaink elérésében. A marketing azon kevés tudományágak egyike, ami nem csak a gazdaságot, de a kultúrától a politikáig az élet minden területét áthatja és támogatni tudja.

Bödő Marianna
Bödő Marianna
MARKETING EXPERT, CITY BRANDING PROFESSIONAL
@ Smart Marketing

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing minden márka lelke: életet lehel egy termékbe vagy szolgáltatásba. A marketingre nem szabad úgy gondolni, mint valami szükséges rosszra, vagy éppen mint egy egyszeri részfeladat elvégzésére a márka életében. Lüktető erő, ami ott van a termék vagy szolgáltatás születésétől kezdve és végigkíséri annak egész életútját, úgy a márka, mint ahogyan a fogyasztók elégedettségének érdekében.
 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Már megszokhattuk, hogy a gazdasági válságok néhány évente váltják egymást. A marketing feladata, hogy a megváltozott gazdasági és társadalmi körülmények között minél gyorsabban újrapozicionálja az adott terméket vagy szolgáltatást a piacon, megerősítse a fogyasztók elköteleződését és új célcsoportokat találjon. A marketing feladata az is, hogy újragondolja a márka értékeit akképpen, hogy azok beleilleszkednek-e a megváltozott társadalmi körülményekbe. Hosszú távon az ilyen helyzetekből azok a gazdasági szereplők kerülnek ki győztesen, akik a termék- ill. szolgáltatásfejlesztésre és a marketingtevékenységre helyezik a hangsúlyt. Ahogy Puskás Öcsi elhíresült mondása tartja: “kis pénz, kis foci, nagy pénz, nagy foci”.

Bognár Tamás
Bognár Tamás
marketing manager
@ Porsche Hungaria, ŠKODA

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

Fontosnak tartom kiemelni, hogy a marketing klasszikus funkcióin és eredményein túl az innováció és a vele járó fejlődés teheti igazán nélkülözhetetlenné az iparágat. Úgy gondolom, hogy akkor haladunk igazán jó irányba, ha ezeken a területeken folyamatosan modernizálunk, miközben optimalizáljuk az aktuális működésünket.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Meglátásom szerint a marketing ágazat egy megkerülhetetlenül fontos értékteremtő folyamatot hoz magával a gazdasági folyamatokban, rövid és hosszú távon egyaránt érzékelteti pozitív hatásait. Mindezt az elmúlt években számtalan gyakorlati példán túl több kutatás is meg tudta erősíteni.

Damjanovich Nebojsa
Damjanovich Nebojsa
alapító
@ Resend Agency

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A jó marketing támogatja az értékesítést. A fogyasztók ma már sokkal többet tudnak a termékről vagy szolgáltatásról, mielőtt megkeresné őket az értékesítő, vagy éppen mielőtt bemennének a boltba. Mindez a jó marketingnek köszönhető, ami segíti, edukálja és informálja a fogyasztókat azért, hogy az értékesítés minél természetesebb módon történhessen meg.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Nem létezik olyan vállalkozás, amelynek a marketing valamelyik eleme ne segítene a növekedésben. Igaz ez akkor is, amikor azt mondjuk: egy adott márka annyira “jó”, hogy neki "nincs is szüksége a marketingre". Ebben az esetben természetesen maga a termék a különleges, amit jó árazással, hasznos - de nem minden esetben látványos - promócióval, és a megfelelő helyen kell értékesíteni.

Dr. Katona Norbert
Dr. Katona Norbert
klubalapító elnök, adjunktus Marketing Döntéshozók Klubja
@ Magyar Marketing Szövetség @ METU

Kérdés: Mi a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

Számtalanszor szembesültem vele megbízói oldalon, marketingszervezetben dolgozva is, hogy a marketing és a reklám közé egyenlőségjelet tesznek. A marketing pedig sokkal többet jelent, mint reklám; a reklám pusztán a jéghegy látható csúcsa. A marketingkommunikáción túl a marketing ott van a kezdeti piac-, és fogyasztói kutatásoknál, a termékek és szolgáltatások fejlesztésénél, azok árazásánál, annak jelen kell lennie az értékesítési csatornák és módszerek összehangolásánál, az értékesítést követően nyújtott szolgáltatásokban és a vevői visszajelzések értő feldolgozásánál is. Áldozatos és kitartó munka kell ahhoz, hogy a marketingtevékenységek értékteremtő szerepét akár csak egy szűk munkahelyi közegben is helyén kezeljék. Ez egy igaz evangelista-feladat. 

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Munkám, illetve a Marketing Döntéshozók Klubjában folytatott tevékenységem során az évek alatt számos szakemberrel hozott össze a szerencse. Sokukkal ma már-már baráti a kapcsolatom. Azt látom, azt tapasztalom, hogy ezek a szakemberek mindig, egytől-egyig az üzletből indulnak ki; minden gondolatuk és valamennyi tevékenységük az üzlet fejlesztésére és az értékesítés-támogatására irányul. Lehet megköveznek engem, de látva működésüket, az az ember érzése, hogy ők elsősorban az adott iparágat jól ismerő üzletemberek, és „csak” ezután, az előbbi célt feltétel nélkül támogatva a marketingszakma vezető döntéshozói.  A marketing az üzleti gondolkodás, az üzletmenet része; a marketing nem karácsonyfadísz, a marketing maga a fa.

Dr. Papp-Váry Árpád
Dr. Papp-Váry Árpád
Dékán, Szakvezető
@ Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

Sergio Zyman, a Coca-Cola globális marketing vezetője mondta még a kilencvenes években, hogy a marketing lényege, hogy „hogyan tudunk több terméket, több embernek, még gyakrabban, több profittal és még hatékonyabban eladni”. Bár ma sokan talán kissé idejétmúltnak tartják ezt a meghatározást, vagy éppen „politikailag nem korrektnek”, és a marketingnek egy jóval puhább definíciót adnának, valójában egy nagyon fontos rendszert és iránymutatást jelent, ami motorizálni tudja a gazdaságot is.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Elég a számunkra legmegfelelőbbet kiválasztani a fent említett tényezők közül, és arra fókuszálva javíthatunk eredményeinken. Lehet, hogy szélesíteni kell a kínálatunkat, termékinnovációra van szükség. Lehet, hogy még több fogyasztót kell elérnünk, akár a nemzetközi piacokra lépve. Lehet, hogy azt kell megmutatnunk meglévő vásárlóinknak, miért érdemes gyakrabban használni a termékünket, szolgáltatásunkat, hogyan javít az életükön. Lehet, hogy még több értéket kell nyújtanunk, amiért magasabb árat kérhetünk. Vagy éppen lehet, hogy az előállítási és logisztikai költségeinket tovább tudjuk csökkenteni, modernebb eszközök, folyamatok használatával. Valójában tehát az elsőre egyszerűnek és talán bántónak ható mondat igen komplex gondolkodást indíthat el. Ez pedig nemcsak az adott cégnek, de a fogyasztóknak, a stakeholdereknek, és a teljes gazdaságnak is hasznos.

Dr. Totth Gedeon
Dr. Totth Gedeon
AÉMT elnök, Főiskolai tanár CSc
@ Magyar Marketing Szövetség @ Budapesti Gazdasági Egyetem (BGE), Külkereskedelmi Kar, Marketingintézeti Tanszék

Kérdés: Mit jelent az Ön számára a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketinget sokféleképpen lehet definiálni, attól függően, hogy ki melyik elemével találkozik munkája során, vagy akár fogyasztóként. Én egy igen egyszerű megfogalmazással szoktam élni: józan paraszti ész és nagyfokú adaptációs képesség. Az képes ezt a területet jól művelni, aki nagyon nyitott a világra, sok információt begyűjt termékről, környezetről fogyasztóról, és ezeket stílszerűen, sikeresen használja fel problémája megoldásához. Másrészről tekinthetünk a marketingre mint egy szemléletmódra, és az ennek érvényre juttatását elősegítő eszközrendszerre. Egy eszközrendszer alkalmazását megtanulni, megtanítani “pusztán” idő és fáradtság kérdése. Ha azonban mechanikusan, és nem az említett szemléletmód alapján alkalmazzuk, akkor hatástalan, rosszabb esetben pedig még akár presztízsromboló is lehet.
 

Kérdés: Ön szerint a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A keresletet és a kínálatot segít összhangba hozni, és elégedett fogyasztót vagy felhasználót, valamint a számításait megtaláló termelőt, forgalmazót eredményez. Értéket teremt, segít annak fel- és megismerésében.

Fülöp Gábor
Fülöp Gábor
Marketing Igazgató
@ Provident Pénzügyi Zrt.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing sokkal több, mint egy reklámfilm vagy egy önálló szervezeti egység, vagy éppen költségsor egy vállalaton belül. A marketing egy komplex gondolkodásmód, egy szemlélet, egy rendszer, ami meghatározza egy vállalat vízióját, küldetését, értékeit, a külső és belső megjelenését, stílusát és kultúráját. Teszi mindezt egy nagyon összetett, és a vállalat teljes egészét érintő marketing eszköztár segítségével annak érdekében, hogy az érdekelt feleket hosszú távon fenntartható kölcsönös előnyökhöz juttassa. Szerintem a marketinges egyik legfőbb jellemzője - a mindenki által gondolt kreativitás mellett - a karizmatikusság, mivel vállalati szemléletet és kultúrát karizmatikus emberek képesek formálni.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing kétféleképpen motorizálja a gazdaságot. Egyrészt, a marketing a kölcsönös előnyök megteremtésén keresztül pénzügyi és nem pénzügyi mutatókban mérhető értéket teremt a gazdaságban. Konkrétan megérti (bizonyos esetekben gerjeszti) a piaci igényeket és lehetővé teszi, hogy a termékek és szolgáltatások iránti fogyasztói kereslet és a kínálat találkozhasson. Másrészt, ezen értékteremtő folyamat (értéklánc) mentén, a marketing-beruházásokon keresztül, közvetlenül és nagyban is hozzájárul a gazdaság motorizálásához.

Gila Éva
Gila Éva
marketing manager
@ Gyulahús Kft.

Kérdés: Mi a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A Marketing - így nagy „M”-mel - az Élethez való viszonyunk, és a lehetőségeink segédeszköze. Észre sem vesszük, hogy mennyire behálózza mindennapjainkat a termékekről, szolgáltatásokról való gondolkodásunk, amely aztán cselekvésünk alapjául szolgál. Szeretünk tartozni valahová – ezt célozza a marketing eszközök széles tárháza is. Ez a szövevényes, mégis hihetetlenül egyszerű viszonylatrendszer határoz meg bennünket. Mindenkit - ha akarja, ha nem, ha szereti, ha nem. Az egyre transzparensebb világunkban felértékelődik a vélemények kifejezése, amivel inkább jobb szembenézni, mint a szőnyeg alá söpörni. Egyszerű a recept: ha hitelesek és önmagunk vagyunk, hiszünk abban, amit képviselünk, akkor jól fog működni a rendszer minden síkon - cégen belül és cégen kívül is.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Ha értjük a marketing lényegét, az áthatja a teljes vállalatot és a vállalkozást, stratégiát ad, célokat tudunk általa meghatározni. Tudjuk és érezzük, merre vigyük a termékeink/szolgáltatásaink fejlesztését, mivel tudjuk boldoggá tenni vevőinket, ezáltal pedig önmagunkat – alkalmazotti és személyes síkon egyaránt. Ha fejlesztés és fejlődés van a rendszerben, az visszahat a termelésben dolgozók életére is. Először persze nehézség és kínlódás, gyakran fut át a fejekben “#kitaláltamármeginteztki” gondolata, de a nap végén az esetek többségében mégis mindenki boldog. Ha nem sikerül valamiért – akár miattunk, akár külső okokból -, akkor abból tanulva, erősödve megyünk tovább az úton. Kicsit jobban elfáradunk, de annál jobban értékeljük a végeredményt. Ha értjük a marketing eszközrendszerét, kevesebb lesz a felesleges kör. Eredményesebb, zökkenőmentesebb, költséghatékonyabb, stresszmentesebb módon működünk - egyszóval boldogabb leszünk.

Gyepes Máté
Gyepes Máté
Senior Marketing Manager
@ FORPSI & Aruba Cloud | BlazeArts Kft.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jó marketingre?

A jó marketing számomra a következő 3 stabil alapra épül: nyitottság, megismerés és elfogadás. Tudd, hogy mit szeretnél mondani, és ismerd azokat, akiknek szeretnéd mondani.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Konkrét igényekhez, feladatokhoz, célokhoz biztosít többrétegű eszközöket és megoldásokat, amiket rugalmasan, építőelemként halmozhatunk egymásra, vagy épp bonthatunk vissza az elvárásoknak megfelelően. Az új technológiák mentén ráadásul ügyesen formálható tovább, és olykor az adott vállalattal vagy iparággal együtt specializálódik.

Hinora Ferenc
Hinora Ferenc
Elnök
CEO
@MAGYAR MARKETING SZÖVETSÉG @POSITIVE ADAMSKY

Kérdés: Mi a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing ökoszisztéma tagjai és a rendszer működésére hatást gyakorló stakeholderek, érdekgazdák gyakran máshogyan, sőt nem ritkán másban látják a marketing szerepét. Mindez meglátásom szerint a marketing egységesen elfogadott meghatározásának hiányára is visszavezethető. A marketinget gyakran annak csupán egy-egy részelemével azonosítják és gyakran úgy is kezelik, így viszont kevésbé tudja hatékonyan szolgálni, támogatni a céget, az értékesítést, illetve a gazdaság egészét. A marketing nézetem szerint nem más, mint az üzleti növekedést szolgáló szemlélet és gondolkodásmód, amely a vállalati kultúra megkerülhetetlen része.

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing ágazat horizontális módon, értékláncalapú szereplőként kapcsolódik a gazdaságot alkotó hagyományos szektorok mindegyikéhez, és így – átszőve a gazdaságot – mindenhol értéket teremt, katalizál. A marketing márkákat épít fel, leállt ágazatokat hoz újra lendületbe, emellett fogyasztói tudatosságot épít és ösztönzi az innovációt. Mindeközben persze azt sem feledhetjük, hogy a modern marketing egyik fő célja, hogy elősegítse a fenntartható, körforgásos gazdaság kialakulását, fejlődését.

Hunyady Beatrix
Hunyady Beatrix
marketing igazgató
@ Euronics Műszaki Áruházlánc | Vöröskő Kft.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing a vállalat eredményességét és hosszú távú versenyképességét alapvetően befolyásoló és meghatározó stratégiai tevékenység. A (jó) marketing képes a fogyasztó, vásárló szerepébe helyezkedve tükröt tartani az üzleti tevékenységünknek: konstruktív kritika és maximalizmus jellemzi, mindenkor és mindenek felett törekszik a vásárló számára a piacon a legmagasabb értéket képviselő termék vagy szolgáltatás előállítására.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Mivel a marketing feladata, hogy a többi vállalati funkcióhoz képest vásárlót a lehető legjobban ismerje, ezért a marketingtől joggal várható el, hogy a változó fogyasztói magatartást és piaci trendeket is először felismerje. Ugyanígy az új helyzetekre, kihívásokra adandó új válaszok megfogalmazásában is kulcsfontosságú a marketing szerepe. Az elmúlt évben a COVID okozta gazdasági válsághelyzet kezelése is tökéletesen példázza mindezt: azok a vállalatok, amelyek elsőként ismerték fel az új fogyasztói igényeket és megváltozott szokásokat, és ezekhez alkalmazkodva vezettek be elsőként új termékköröket vagy alakítottak át korábbi szolgáltatásokat egy-egy piacon úgy, hogy közben az első ijedtség ellenére sem vágtak marketing költségvetést, azok jó eséllyel üzletileg és emberileg megerősödve zárták a 2020-as évet.

Jákó Eszter Júlia
Jákó Eszter Júlia
Csoportszintű Kommunikációs Igazgató
@ MVM Zrt.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

Számomra a marketing egyrészt tökéletes közös halmaz a pénzügyek és a művészetek között, másrészt szakmai szinten a legfontosabb gondolati köre a “kódolás-dekódolás”. A mi szektorunk képes közvetíteni a piaci szereplők két nagy csoportja, a vevők és az eladók között. A marketinges szakemberekre pedig az a feladat hárul, hogy kézzelfoghatóvá tegyék az érzéseket, és üzleti mutatókká fordítsák a gondolatokat.

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing tudja mozgatni a Marshall-kereszt metszéspontját, vagyis egyaránt hatással van a keresletre és a kínálatra. Maradva a szó eredeti jelentésénél (“piacolás”), nem működne nélküle a világ. Nem véletlen, hogy az első nagyobb gazdasági válságok hibás döntései után ma már nem a marketingben látják a vezetők a legnagyobb megtakarítási lehetőséget, sőt, éppen ellenkezőleg.
Kovács Alexandra
Kovács Alexandra
Márka és Marketing szakterületvezető
@ E.ON Hungária Zrt.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A minap megkeresett az egyik szakterület, hogy szeretnék ha mi jól „megdizájnolnánk” és „reklámoznánk” az adott szolgáltatást. Erről szólna a marketing? Egy kis reklám és design? Vagy csak költségtényező, ahogy esetleg még sokan tekintenek rá? Szerintem a marketing ennél sokkal több: az a vállalt tud ma igazán sikeres lenni, aki ezt felismeri és megfelelően él ennek lehetőségével. A marketing egy szemléletmód, ami a vevőt helyezi a középpontba és eszközei révén eléri, hogy az általa képviselt termék vagy szolgáltatás legyen az első a preferencialistán.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing igényt alakít ki, befolyásol, választásra, döntésre sarkal, ennek okán tekinthető rá úgy mint a kereskedelem, így a gazdaság egyik fontos motorja.

Kovács András Péter
Kovács András Péter
Szegmens Kommunikációs Vezető
@ Magyar Telekom Nyrt.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing a márkák válasza a társadalmi kihívásokra. Folyamatos párbeszéd a társadalomban meghúzódó vágyak, ambíciók és a márkák által adott válaszok között. A marketing a márkák számára naprakész megoldási lehetőségek egész tárházát biztosítja.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A jó marketing releváns, előrevisz és megoldást ad. Miután pedig folyamatos párbeszédben van a társadalommal, és az ott felmerülő vágyakra válaszokkal szolgál, valamint releváns termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez segíti a márkákat, ezzel is motorizálja a gazdaságot.

Mérő Ádám
Mérő Ádám
CEE Business Unit Connection & Media Manager
@The Coca-Cola Company

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing a termékek és a szolgáltatások ablaka a világra. A híd, mely összeköti a márkát a fogyasztóval. A termék maga még csak az üres festővászon; a marketing az ecset és a festék hozzá.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A termelés mellett a marketing motorizálja legjobban a gazdaságot. Marketing nélkül nincs lehetőség az informált választásra, nélküle nincs fogyasztás ösztönzés.

Metykó Tibor
Metykó Tibor
Marketing és vállalati kommunikációs igazgató
@ KÉSZ Group

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

Véleményem szerint a klasszikus marketing kora lejárt. A termékek, vagy szolgáltatások értékesítésének ösztönzésére, vagy kizárólag keresleti vágy generálására fókuszáló és alkalmazott taktikák nem működnek többé. Ma már kevés, ha a te terméked a legjobb, a legszebb, vagy akár ár/érték arányban a legelőnyösebb. Hiába juttatod el ezeket az üzeneteket, a célcsoport ritkán reagál erre, hiszen olyan bődületes a zaj a digitalizáció és a virtuális világunk hirdetései miatt (is), hogy ezek nem ütik már meg az ingerküszöböt. A legjobb amit tehetünk, hogy nem a termékeinkre koncentrálunk – épp ellenkezőleg: meghallgatjuk és megismerjük a célcsoportunkat. Az ügyfelek, vásárlók, a perszónák érzést vesznek és egyre tudatosabban akarnak valahová tartozni – legyen szó a reggeli müzliről, egy TV-ről, vagy akár egy b2b szolgáltatásról. Azonosulniuk kell a márkával és azzal, amit a márka képvisel, amilyen érzést kelt, vagy ébreszt bennük. A marketing képes arra, hogy elsődlegesen ezeket az érzéseket, ezt a képet formálja, ezáltal pedig rövid távon profitábilis aktivitásokká változtassa őket. Hogy egy sporthasonlattal éljek: ha egy vállalat focicsapat lenne, akkor a marketinget én biztosan az irányító középpályás pozícióban játszatnám. Ismeri az ellenfelét és a csapattársait, jól lát a pályán, helyzetbe hoz és gólpasszokat ad, mozgatja a csapatot – ő a csapat szíve és lelke. Szólógólokat is tud lőni, átcselezve magát a fél védelmén, azonban ha kell, visszafut védekezni. Ami pedig a legfontosabb: kiszolgálja a közönséget, és a meccs végén mindig kimegy „pacsizni” a nézőkkel – erre biztatva társait is.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A legjobb példa erre az a világ, amelyben most élünk. Egyre inkább erősödik a marketing szerepe az üzleti folyamatokban is. Régebben, ha baj volt, akkor az első, amit egy budget-ben megvágtak, a marketingköltés volt. Ma lassan ott tartunk, hogy az az utolsó. Azzal, hogy marketing eszközökkel fenntartjuk a keresletet a piacon, egyértelműen hatással vagyunk a gazdaságra marko és mikro szinten egyaránt.

Oláh Viktória
Oláh Viktória
Corporate & Marketing Communications Manager
@ Canon

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A fogyasztói igényekre szabott termékek és szolgáltatások szintén a fogyasztók preferenciáiknak megfelelő csatornákon jutnak célba. A marketing tehát egyrészt többirányú információáramlás kommunikációs és tranzakciós csatornákon keresztül, másrészt pedig törekvés arra, hogy az ügyfél és a szolgáltató kölcsönös előnyöket realizáljanak hosszú távon a kapcsolatukból. Mindez összetett gondolkodást igényel, egyszerre kell működtetni a kreatív és holisztikus jobb, és a praktikus, analitikus bal agyféltekét. Utóbbi a jelenben és a múltban él, előbbi pedig a jelenben és a jövőben – ahogyan a marketing is a múltbéli adatokat és a tapasztalatokat összegzi a jelen ismert lehetőségei alapján, és prognosztizál a jövőre. A prognózisnak súlya van, közvetlen pénzügyi hatása a vállalkozásokon keresztül az egész gazdaságra. Ugyanakkor hatással van mind a technológiai környezetünkre, mind a kultúránkra is, így nemcsak üzleti, hanem társadalmi felelősséggel is jár egyúttal.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing felelős a termékfejlesztésért, valamint már középtávon is a munkahelyek fenntartásáért. A változás természetes jelenség, a körforgás folyamatos - ezt éljük meg, és ennek mentén dolgozunk együtt a vállalkozás minden munkatársával és üzleti partnereivel. A marketing költségvetés nemcsak az adott cég üzleti versenyképességét és profit termelését hivatott támogatni, hanem a gazdasági szereplők együttműködését, közös értékteremtését is finanszírozza. Mértékét a piaci körülmények, valamint a vállalkozás üzleti politikája befolyásolja, így mára inkább olyan változó költséggé alakult, amely hatással van a gazdaság egészének teljesítményére is.

Ördög Ibolya
Ördög Ibolya
Marketing és Kommunikációs vezető
@ Hyundai Holding Hungary Kft.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing vágykeltő, vágyfokozó elixír, egyfajta házasságközvetítő matéria a felek között. Ha jól sikerül a közvetítés, akkor a termék lesz a vágy tárgya, és szárba szökkenhet a szerelem. A marketing feladata az is, hogy a kapcsolat ne csak egyszeri légyott legyen, hanem lehetőleg hosszú, boldog, hűséges éveket hozzon. Cél az aranylakodalom. A marketing nekem a híd, ami összeköti a terméket a fogyasztóval. Persze a hídon át lehet kelni szekérrel, gyalogosan, mezítláb és elektromos autóval is - de én utóbbira szavazok. A marketing dolga, hogy felelősségteljes, tudatos és hiteles csomagolást adjon a terméknek - lehetőség szerint környezettudatos, személyre szabott csomagolást, mert “a nejlonzacskók ideje lejárt”.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing olyan, mint egy modern autó. Pöccre indul, gyorsít, ha kell, irányt vált, a sávban tart, figyeli a sebességkorlátozásokat és lelassít, ha kell. Ezen felül vigyáz a gyalogosra, óvja a benne ülőket. Látszik és feltűnik, néha kitűnik. Körülvesz, elkísér és fejlődik. Mindezt folyamatosan, megállíthatatlanul. A marketing alkalmazkodik, és ezzel persze a többieket is változásra készteti. Gondol a jövőnkre, és ezért néha minden eddigi tudást, tapasztalatot átalakít. A marketinges pedig fogja a kormányt, és nyomja a pedált.

Papp Gábor
Papp Gábor
alapító
@ The Pitch

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing mindig is ugyanarról szólt: kik a vásárlóid és hol találod meg őket? A modern marketing ebbe a rendszerbe hozott új eszközöket, megoldásokat és kihívásokat. 20-30 évvel ezelőtt maga az internet jelentett egy óriási ugrást, majd jöttek a keresők, a közösségi oldalak eleinte organikus eléréssel, majd szofisztikált célzási lehetőségekkel és hirdetésekkel. Ma pedig olyan lokálisan is széleskörűen alkalmazott marketing megoldásokat, eszközöket és csatornákat látunk, mint az Insta influenszerek világa vagy épp a TikTok videók. Bármilyen eszközről is legyen szó, a nap végén mindig az a kérdés, hogy a célcsoportunkat el tudjuk-e érni. Ezért kétféle jó marketinges létezik. Egyrészt aki jól tud alkalmazkodni a csatornákhoz, és mindig megfelelően választja meg a csatorna-üzenet kombinációt. Ők meglévő termékhez vagy szolgáltatáshoz választanak csatornát. A másik réteg pedig az, aki először közönséget és célcsoportot épít, majd ehhez rendeli a megfelelő terméket. Míg 20-30 éve az utóbbi célcsoport alig létezett, mára akár tizenévesek között is sok ilyen "marketingest" találni, aki nem is tekint magára egyébként így, de valójában pont ezt csinálja. Csak ők előbb találják meg a célcsoportot, minthogy rájönnének, hogy ők a vásárlók.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Ha tudod, hogy kinek és mit szeretnél eladni, akkor a marketing egy jó eszközt kínál ennek elősegítésére. Ha nő az árucsere mértéke és nő a fogyasztás, akkor ez hat a gazdaságra is - ez a klasszikus közgazdaságtani válasz. Másrészt pedig a marketingnek van egy kreatív oldala is. Sok cég, ügynökség dolgozik azon, hogy az értékesítés mellett márkákat építsenek, érzéseket közvetítsenek és értéket teremtsenek - ne pusztán csak "eladjanak". Ez az alkotó folyamat szintén segíti a gazdaság épülését, építését. Azt azonban érdemes tudni, hogy marketinget nem a kreatív hajtja előre, hanem a stratégia, ugyanakkor az egyik nem élne meg a másik nélkül: a stratégia teremti meg azt az alapot, amit a kreatív fazonra szab és kiszínez. A marketing nem a gazdaság alapját és stratégiáját adja, hanem sokkal inkább színessé, teljessé teszi azt.

Prof. Dr. Piskóti István
Prof. Dr. Piskóti István
igazgató
@ Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Turizmus Intézet @ MENTORIUS Tudás- és Képzőközpont

Kérdés: Mit jelent az Ön számára a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing a siker garanciája - a marketing szemléletében és alkalmazásában is egyre összetettebb: eszközei használatában kölcsönös függőséggel, integráltan működő, „holisztikus” megközelítésű olyan szaktudomány és tudományra épülő szakma, amely képes – és csak így képes - sikerre vinni minden üzleti elképzelést és társadalmi ügyet. Aki a marketingtudás igényességét lebecsüli, és csak „technikákban gondolkodik”, nemcsak magát, de másokat is becsap, kudarcra ítél.


Kérdés: Ön szerint a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing „motorizációs képessége” éppen a holisztikus, társadalmon átívelő jellegéből fakad. A marketing képes az - üzleti-gazdasági, az állami-önkormányzati, a civil világ, és a fogyasztói közösségei képezte - érintetteket adott ügyek mentén, szervezetek, ágazatok, térségek dimenzióiban, a coopetition elvén működő stakeholder-menedzsment révén hatékony, innovációra épülő együttműködésbe szervezni, ezáltal pedig versenyképes megoldásokra hangolni azokat.

Simon Zoltán
Simon Zoltán
ügyvezető igazgató
@ Plus Creative Agency

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing a gazdaság világítótornya. A jó marketing utat mutat, segít és összeköt, nem pedig tukmál és minden áron el akar adni.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A gazdaság egy olyan motor, ami az üzemanyag nélkül nem megy. A gazdaság üzemanyaga pedig maga a marketing.

Sipos Zoltán
Sipos Zoltán
Ügyvezető igazgató
@ Kreatív Kontroll

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing a mód, ahogyan beszélünk magunkról. Benne van, hogy mit gondolunk a cégünkről, a világról, meglátszik belőle, hogy milyen arányban izzik bennünk az önbizalom és az alázat. Ahogyan látjuk a piacunkat, úgy beszélünk hozzá - ezért a marketing mindaz, amit el szeretnénk mondani. Számomra tehát nem kizárólag az, hogyan mondjuk el és egyáltalán nem az, hogy milyen módon. Nem a csatorna és a formátum a lényeg, hanem az, hogy van-e üzenetem. A mondanivaló pedig akkor figyelemre méltó, ha tartalmas. Az unalmas és céltalan cég marketingje szörnyű. Másképp fogalmazva: a marketing adja a fűszert, és teszi a vállalkozást mindenki számára vonzóvá.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A világot meggyógyító gyógyszerről sem tudna senki, ha nem beszélnénk róla. A marketing teszi láthatóvá az értéket, amelyet a cégek teremtenek. Az ideális marketingtevékenység elérhetetlen álom: amikor csak az látja, akinek szól, és aki végül örömmel vásárlóvá is válik. Ezt az ideát nem tudjuk elérni, de feladatunk küzdeni érte. Egy egészséges gazdaságban mindenki könnyedén megtalálja a számára leghasznosabb termékeket és szolgáltatásokat. A marketing növeli a cégek elérését a célcsoportjukban, segíti az embereket az ideális döntésben, így végül több és jobb tranzakciókat hoz létre. Hazafias kötelességünk, hogy minél jobban marketingezzünk, mert minden hatékonyan elköltött marketingforint bevételi, ezáltal pedig adófizetési oldalon újabb forintokat fial.

Sütő Ágnes
Sütő Ágnes
Kommunikációs főtitkár-helyettes, Banküzemi igazgató
@ Magyar Bankszövetség

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing összekötő kapocs a piac, a fogyasztó és a cég között. Egy olyan nélkülözhetetlen eszköz, mint amilyen a hegymászók számára a karabiner: a marketinggel új csúcsokra érhetünk fel.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A marketing üzemanyag. Célirányosan motorizálja a gazdaságot, és olyan üzleti értékek megteremtésére ösztönöz, amelyek valós fogyasztói igényekre adnak választ.

Szekeres Péter
Szekeres Péter
CEO
@ Neticle

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre? 

A marketing célja szerintem lényegében az, hogy a sportoló gyerekek szülőjét a szuperhatékony mosóporral, szomszédjukat pedig a törésálló ablakkal célozzuk.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot? 

A marketing a kezdetben csak személyes networkre épülő üzleteket skálázhatóvá tudja tenni. Így ami tényleg jó termék vagy szolgáltatás, az a marketing segítségével sokkal több embernek vagy cégnek fog segíteni.

Szilva Mónika
Szilva Mónika
Food Business Executive Officer & Head of Consumer Marketing, Media, Digital and E-Business
@Nestlé

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing feladata a hosszú távú versenyképesség biztosítása. Legfőbb pillére a fogyasztói igények és trendek maximális megértése és előrejelzése. Ezzel összhangban a fogyasztói igényekre rezonáló portfolió kialakítása olyan minőségi paraméterek mentén, mely jobbá teszi a fogyasztó életét. Mindezt összhangban a márka érték üzenetével.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Napjainkban a marketing kettős szerepe – hosszú és rövid táv együttes fókusza - még jobban felerősödött mint korábban. Gyorsan változó körülmények között kell figyelni a megváltozott fogyasztói igényekre, kialakult új fogyasztói szokásokra. Ennek megfelelően alakítani a hosszú távú portfoliót, márka építést és kommunikációt. Emellett folyamatosan rekord rövid idő alatt szükséges reagálni a változásokra, dönteni arról, hogy a korábban jóváhagyott tervekből mi valósulhat meg, mit és hogyan kell módosítani. Megoldást kell találni arra, hogy hogyan lehet a megváltozott helyzetben relevánsan alakítani a kapcsolatot a fogyasztókkal portfolióra és a kommunikációra építve.

Tengerdi Laura
Tengerdi Laura
Marketing & Customer Experience Professional
@ Budapest Bank

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A jó marketing középpontjában mindig az ’ember’ és azok a ’márkaígéretek’ állnak, amelyek meghatározzák vállalatunk létezését. Kérdezzétek meg magatokat rendszeresen, hogy ’Szeretnek-e az ügyfeleim?’, és ha a válasz igen, akkor elmondhatjátok, hogy élen jártok a versenyben. Ahhoz, hogy erős és szerethető márkát építsünk stratégiára, időre és elkötelezettségre van szükségünk. Az emocionálisan kötődő ügyfelek jóval értékesebbek, és nem csak többször vásárolnak, gyakrabban látogatnak meg minket, hanem hajlandóak akár többet is fizetni egy-egy termékünkért vagy szolgáltatásunkért. Végső soron tehát a jó marketing eredménye, hogy bevételt hoz és elősegíti a növekedést. Éppen ezért mindig tartsuk szem előtt, hogy milliókat költhetünk marketingre és új ügyfelek szerzésére, azonban ha nem jól bánunk a régóta nálunk vásárlókkal, hamar rossz hírünk lehet. Megfordítva: ha az ügyfélélmény - vagy más szóval az ügyfeleink elégedettsége - erős, előbb-utóbb marketingre is kevesebbet költhetünk majd, a ’word of mouth’ hatás miatt.

 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Ha valóban az emberek igényeit és vágyait tartjuk fókuszban és arra törekszünk, hogy a jól ismert 4P/6P mentén elégedettek legyenek a termékeinkkel és szolgáltatásainkkal, az értelemszerűen felkelti vagy fenntartja az érdeklődést a márkánk iránt. Ez a mai marketing fontos célja, és végső soron nem csupán az életszínvonalat növeli, hanem fokozza a ’vérkeringést’ a gazdaságban is. Ha sikeresek vagyunk a marketing terén, az növeli majd a keresletet a termékünk iránt, ami arra készteti a vállalatokat, hogy többet termeljenek, nagyobb termék- vagy szolgáltatáspalettával álljanak elő. Mindez pedig nagyobb bevételt eredményez mind a vállalat, mind pedig a gazdaság számára is.

van der Wildt Nikolett
van der Wildt Nikolett
marketingigazgató
@ Szentkirályi Magyarország

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing olyan, mint egy a fogyasztókat, az ügyfeleket, a termékeket és a  szolgáltatásokat összekötő híd, amelynek célja egyszerűen csak a kapcsolatteremtés. Kapcsolatteremtésre pedig azért van szükség, hogy a gyártók, szolgáltatók megértsék az emberek szükségleteit és arra válaszolni tudjanak, másfelől pedig azért, hogy a vásárlók hiteles információt kapjanak a vásárlási döntéseikhez, persze nem feltétlen racionális keretek mentén. A marketing ugyanakkor híd a vállalati egységek között is, hiszen a marketingen futnak össze a szálak: a termelés, a termékfejlesztés, a kereskedelem, pénzügy és árazás - mindennek koherens egészet kell alkotnia a fogyasztók igényeinek eredményes kiszolgálásához, illetve a vállalat hatékony működéséhez. Nem mindig szeretjük ezt az aspektusát, de aki a marketinget választja hivatásnak, az bizony hidat épít a munkája és a magánélete között is, hiszen aligha lesz lehetősége elmenni a mindennapjainkat körülvevő portékák és ígéreteik mellett anélkül, hogy azokat ne szakmai szemmel kezdené “méregetni”.
 

Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Híd nélkül sokkal nehezebb a közlekedés, sok a felesleges út, elvesztegetett energia! Amellett, hogy a marketing értékteremtő szerepe nyilvánvaló, a fogyasztói igényekre adott kurrens válaszok és a magas szintű szervezeti együttműködés a marketing mix elemek mentén szintén nagyban befolyásolják a gazdaság egészének működését, illetve hatékonyságát.

Varga István
Varga István
ügyvezető
@ Manta Digitál Marketing Kft.

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing most korszakváltó szerepben van; hatalmas a felelőssége a gazdaság újjáélesztésében és abban, hogy beléptesse a vállalatokat a digitális korba. A digitális marketing térnyerése és a Digitális Transzformáció (DT) beindítása alapvető fontosságú a hazai közép- és nagyvállalati, valamint a KKV szektor minden szereplője számára.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

A ránk törő tavaszi járvány okozta „digitális döccenő” ráébresztette a vállalatokat, hogy van mit tenni, és rohamtempóban kezdték el használni a már amúgy is velünk lévő online platformokat. Ebben a folyamatban a marketing szakembereknek kell utat mutatniuk és az élére állniuk a közös fejlesztéseknek, hogy újra motorizálni tudjuk a hazai gazdaságot. Hiszem, hogy a marketingnek katalizátor szerepe van a gazdasági élet újraindításában.
Varga-Szilágyi Zsolt
Varga-Szilágyi Zsolt
COO
@ Post for Rent

Kérdés: Mit jelent számodra a marketing? Mikor gondolunk jól a marketingre?

A marketing számomra a figyelemfelkeltés művészete. A külső megítélés alapján vannak 'jó' vagy 'rossz' marketing kampányok, de a lényeg a nap végén, hogy a márka fel tudta-e kelteni a fogyasztó figyelmét, ezzel eljuttatva az üzenetét vagy sem. Természetesen ideálisabb esetben egy 'jó' kampány értékteremtéssel jár a célok elérése mellett, illetve képes a fogyasztót szórakoztatni, sőt adott esetben edukálni is. Számomra a legfontosabb a fogyasztói élmény, amelynek során egy kicsit a márka részesei lehetünk valamilyen formában.


Kérdés: Szerinted a marketing hogyan motorizálja a gazdaságot?

Ideális esetben a marketing és a sales stratégia szorosan kapcsolódnak egymáshoz, és támogatják egymás céljait. Amennyiben ez megvalósul egy adott márka esetén, akkor a marketing stratégia minden esetben támogatja az adott brand értékesítését, ami fogyasztást eredményez, a fogyasztás pedig a gazdaság egyik hajtóereje.